2 Daagse Toerisme Zichem

22 september 2022 - Leuven, België

Hallo iedereen en welkom op mijn blog.

Op deze blog ga ik het hebben over een tweedaagse reis naar Zichem met de  toerisme leerlingen van campus Redingenhof Leuven. Deze reis begon op donderdag 22 september 2022. Veel lees plezier !! Foto toevoegen

Donderdag 22 september

Op donderdag 22 September ontmoetten de leerlingen elkaar voor de Panos aan het station van Leuven . Daar hebben ze meer uitleg en regels over de reis gekregen. Ze namen de bus om 8:10u van het Leuven station naar het station van Aarschot .  Foto toevoegen

Aarschot

De leerlingen kwamen aan in Aarschot om 9:00u, de leerlingen van het zesde namen de aanwezigheden op en dan was er een begroeting voor de mensen  die daar aanwezig was.

Dan hebben ze de fietsen genomen, iedereen koos zijn eigen fiets. We kregen fluovestjes en knooppuntenfiches en dan moesten ze over de brug gaan. We stopten eerst in Wezemaal.

Wezemaal

In Wezemaal hebben we de wijnmuur, groeve en wijnteelt gezien  . Ze wandelden in het bos en daar hebben sommige leerlingen  hun gidsbeurten kunnen vertellen die over de wijnmuur, groeve en de wijnteelt gingen .

• De wijnmuur

De wijnmuur werd voornamelijk gebouwd tussen 1815 en 1830, bij de aanleg van 32 ha  vanaf 1815 op de wijngaardberg. Er kwamen bij de aanleg van de wijngaardenmassa's ijzerzandstenen aan de oppervlakte te liggen. Deze ijzerzandstenen bemoeilijkten het onderhoud van de wijngaarden. Vele stenen werden van de oppervlakte opgeraapt en samen gebracht op de  scheiding van bebost plateau en de zuidelijke percelen.

Een zeldzaam geschrift uit 1825 vermeldde reeds herstellingswerken aan de muur, nog vóór hij volledig afgewerkt was. Een bezoeker op de Wijngaardberg noteerde zijn bevindingen over de lengte en breedte van de muur. Op dat ogenblik waren de vroegere wijngaarden daar al bijna 20 jaar verdwenen.

Al jaren verdwenen stenen uit de wijnmuur. In 1944 werd dit door officiële instanties aangekaart. De wijngaardmuur werd hersteld over een lengte van 120 m. Een restauratie in zijn oorspronkelijke toestand. Een persoonlijk initiatief. De restauratie werd volledig uitgevoerd door Marc Elsen, een rechtstreekse afstammeling van Jean Théodore Wéry.

20220922_11114420220922_11044520220922_11493920220922_11530620220922_114514

Dit is echt een plek om te bezoeken.

We fietsten verder langs het Kasteel van Horst daar hebben we wat uitleg en gidsbeurten gekregen en ook kunnen  genieten van het prachtige restaurant naast het kasteel. Onze leerlingen hebben ook  lekkere frietjes geproefd, wat een leuk plezier.

• Kasteel van Horst

Het kasteel van Horst is een kasteel in Sint-Pieters-Rode, het is goed bewaard en heeft nog de traditionele slotgracht. Het kasteel bezit een zeer grote vijver annex slotgracht. Buiten de slotgracht is er ook een koetshuis, dat in de jaren 90 van de 20e eeuw werd gerestaureerd en verbouwd tot taverne. In 1369 werd de heerlijkheid Horst verkocht aan Amelric Boote. Toen Amelric in 1405 overleed, erfde zijn dochter Elisabeth de heerlijkheid en verkocht het aan haar neef Amelric Pynnock. Pynnock bouwde de versterkte hoeve om tot een waterburcht.  Aan het eind van de 15e eeuw werden ook de vierkante donjon, de aula en de camera gebouwd, die nu nog altijd bestaan.

Er worden elk jaar Kasteelfeesten gehouden, waarbij er ridderspelen in scène worden gezet. In oktober 2007 verkocht gravin de Hemricourt de Grunne het kasteeldomein samen met de 113 hectare grond eromheen aan het Vlaams Gewest. Er was geen geld meer om de erfpacht te verlengen. [3] De Vlaamse overheid investeert 3 miljoen euro voor restauratiewerken die tegen 2024 klaar zouden moeten zijn.

Sinds begin 2020 zijn er grondige restauratiewerken aan het kasteel van Horst begonnen. Deze zullen zeker 4 jaar in beslag nemen. Hierbij worden de funderingen van het kasteel blootgelegd. De torenspits wordt eraf genomen voor restauratie. Daarna zal men consolidatie- en stabiliteitswerken uitvoeren. Vervolgens worden ook de interieurs met renaissanceafwerking gerestaureerd.

Kom genieten van de omgeving .

20220922_13175920220922_13200320220922_141648

We gingen verder naar De Basiliek van Scherpenheuvel.

We krijgen wat uitleg over de geschiedenis van de basiliek en waarvoor het dient. De  basiliek lijkt op een kerk maar eigenlijk is het een speciale kerk.

• Basiliek van Scherpenheuvel

Het gebouw is een van de oudste koepelkerken in de Lage Landen en werd ingewijd in 1627 door de aartsbisschop van Mechelen, Jacobus Boonen. De kerk werd tot basiliek verheven in 1922 en is sinds 1952 een beschermd monument. Ze werd gebouwd op initiatief van en betaald door de aartshertogen Albrecht van Oostenrijk en Isabella. Zij verbleven vlak tegenover de basiliek in het nog bestaande huis Het Gulden Vlies tijdens hun bezoeken aan Scherpenheuvel.

De architect van de bouwwerken was Wenceslas Cobergher; hij koos voor een basiliek in de vorm van een zevenster, een symbool voor de zeven vreugden en zeven smarten van Maria. De bouw gebeurde onder leiding van Judocus Bouckaert, proost van de bedevaartsplaats en later bisschop van Ieper.

Het schilderij boven het hoofdaltaar en zes andere schilderijen zijn van Theodoor Van Loon (Vlaamse Meesters in Situ) [1].

De koepel heeft geen lichtopeningen en is met lood afgedicht. Hij is versierd met 298 zevenpuntige vergulde sterren.

20220922_163109       20220922_163013

Heel wat te zien, nu ga ik jullie onze slaapplaatsen tonen

We overnachten bij de visvijver de Neppe in de Steenweg Diest (Scherpenheuvel-Zichem) niet ver van de Maagdentoren.

De leraren hielpen ons met het bouwen van onze tenten.

Tijdens het bouwen van de tenten was een van de leraren druk bezig met koken, de 5e en 6e jaars leerlingen moesten haar helpen met een deel van het keukenwerk. Meneer Diricx deed de barbecue met hulp van Jonathan. Ze waren er allebei zo goed in want de barbecue was verdomd lekker. Na lang wachten kregen we eindelijk het eten, we hadden veel gerechten zoals pasta, salade, brood, halal en nog veel meer en we hadden ook frisdrank. Normaal zouden we die avond een spel spelen maar omdat iedereen al zo moe en slaperig was hebben we dat niet meer gedaan.

20220923_090057

De volgende dag gingen we naar de Maagdentoren van Zichem.

Een gebouw uit de 14e eeuw, dus een middeleeuwse gebouw. Het is ook een cirkelvorminge  donjon. Dat gebouw is 26m hoog met een diameter van 15m en met muren van meer dan 4m dik. Hier verteld Rosyvon haar gids die over de Maagdentoren ging .

Willem II van Gulik verkocht in 1358 Zichem aan Reinoud I van Schoonvorst. Daarbij hoorde de waterburcht van Zichem. De zoon, Reinoud II van Schoonvorst liet omstreeks 1383 op het kasteeldomein de versterkte toren bouwen.

Voor de buitengevel van de Maagdentoren werd bruine ijzerzandsteen uit de streek gebruikt. Voor de rest werd er baksteen gebruikt. De muurdikte op de begane grond bedraagt 4,10 meter. Rond de toren was een slotgracht. De toren had vier verdiepingen met telkens één vertrek. De onderste verdieping was een kelderruimte. Op de eerste verdieping was een achthoekig ontvangstruimte met een kruisgewelf met het wapenschild van Reinoud II. De toegang tot de toren was op die eerste verdieping, bereikbaar via een ophaalbrug. Op de tweede verdieping was een woonvertrek. Daarboven op niveau vier was een slaapruimte. Op het dak was er een verdedigingsplatform en uitkijkpost over de streek. Bij de restauratie van de toren werd er bovenop opnieuw een platform aangebracht waardoor de Maagdentoren tegenwoordig voor bezoekers weer een plaats is met uitzicht over de streek.

De 6e organiseerden een soort spelletje dat we heb bij de Maagdentoren hebben uitgevoerd.

20220922_16541820220922_16530620220922_16544720220922_165248

Nu ga ik met jullie naar onze laatste stop van de reis: de Abdij van Averbode

De Abdij van Averbode

Een abdij is een van de belangrijkste gebouwen dat word gebruikt door de monniken of nonnen van een kloosterorde onder leiding van de abt of abdis. We hebben de geschiedenis van de abdij gehoord van een leerling uit 5e. Een belangrijke gebouw in de abdij is het klooster. Het is ook een apart gebouw van een abdij onder leiding van een overste staat.

De gemeenschap telt ca. 70 leden, van wie de meesten in de abdij wonen. De jongste medebroeder is 19, de oudste 97. Huidig abt is Marc Fierens. Hij volgde Jos Wouters op die van 2006 tot 2018 de abdijgemeenschap mocht leiden, na het onverwachte overlijden van abt Ulrik Edward Geniets in 2005.

In de abdij was een drukkerij die de deuren sloot in 2004. De uitgeverij, bekend om haar kindertijdschriften en schoolboeken, is nog altijd actief. Men treft er ook een gastenkwartier, een bibliotheek en een bezinningscentrum aan.

De abdij heeft een lange traditie inzake bierbrouwen, zuivelproductie en broodbakken. De abdijhoeve werd recentelijk gerenoveerd. In 2013 werd een overeenkomst gesloten met Belgomilk en Milcobel om kaas te maken, met La Lorraine Bakery Group om brood te bakken, en met brouwerij Huyghe om het abdijbier Averbode opnieuw leven in te blazen.

Sinds mei 2016 is binnen de abdijmuren het belevingscentrum 'Het Moment' geopend, waar educatieve en informatieve panelen een inkijk geven in het leven van de abdijgemeenschap. Hier vinden ook onthaal- en economische activiteiten een plek. Behalve de abdijwinkel en een brasserie is er ook een microbrouwerij, een bakkerij en een kaasrijperij.

In 2022 raakte bekend dat de 900 jaar oude boerderij tegen 2025 moet sluiten vanwege het stikstofdecreet. Recent was het melkveebedrijf herbouwd nadat in 2015 een vergunning was toegekend die een verviervoudiging van de veestapel toeliet tot 145 stuks.

20220923_14252420220923_14320320220922_162731

We hebben ook wat lekkere ijsjes daar gegeten . Dan moesten we terug naar Aarschot fietsen dan de fietsen terug geven daar hadden ze een bus die terug naar Leuven ging genomen.

Bedankt voor het lezen van mijn blog , ik hoop jullie allemaal te zien in mijn volgende blog , ik hou jullie op de hoogte .

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Reislogger:
    29 september 2022
    Welkom bij Reislogger! We wensen je veel plezier op reis!